Home

Sprukket trommehinne blod

Sprukket trommehinne, hull i trommehinnen, oppstår vanligvis som følge av en ørebetennelse, i forbindelse med en ytre skade, eller ved store trykkforskjeller mellom utsiden og innsiden av trommehinnen. Sprukket trommrhinne (rifter eller hull) vil i 95 prosent av tilfellene gro av seg selv i løpet av få dager til uker Den vanlige årsaken til blødning fra øret er en sprengt trommehinne forårsaket av et fremmedlegeme eller et slag mot hodet Hva bør du gjøre om det kommer blod fra øret? Sist revidert: 05.01.2018 En sprukket trommehinne, også kjent som en trommehinnen perforasjon eller en perforert trommehinne, kan være svært smertefullt, og en person som har disse symptomene bør oppsøke lege eller øre spesialist. Trommehinnen spiller en viktig rolle i høringsprosessen og i helsen til øret Les om Sprukket trommehinne. Finn klinikker, priser og les anmeldelser. Sprukket trommehinne er en tilstand hvor det har oppstått en rift eller et hull i den tynne hinnen som skiller mellomøret fra det ytre øret. Tilstanden krever utredning hos lege, men vil oftest tilhele på egenhånd. I noen tilfeller er det derimot nødvendig med operasjon, såkalt myringoplastikk Var en del blod og et hematom som sperret øregangen, så det var vel det som ga dottfølelse. Fastlegen min trodde jeg hadde skadet mer inni der, og sendte meg til sykehuset, men det så greit ut. Hadde jeg skadet noe mer, hadde jeg mest sannsynlig vært veldig svimmel

Sprukket trommehinne - NHI

Du kan fly når du har sprukket trommehinne. Om den har grodd igjen så kan må oppleve litt over/undertrykk i mellomøret når man flyr, men jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne fly trygt den 6.juni Ved hull på trommehinnen som ikke gror av seg selv kan operasjon av trommehinnen (myringoplastikk) være nødvendig. En intakt trommehinne er nødvendig for god hørsel på øret En sprukket trommehinne er ikke en uvanlig hendelse for verken barn eller voksne. En sprukket trommehinnen er bokstavelig talt et hull i trommehinnen (trommehinnen) som oppstår som et resultat av et foregående infeksjon, trauma på innsiden av øret, eller endringer i indre øret trykk Blod, puss, eller annen væske kan renne fra øret. Hørselstap og tinnitus, eller en summende lyd i øret, kan forekomme En sprukket trommehinne kan også være et resultat av en drastisk endring i lufttrykket, i likhet med hva folk opplever når de flyr på fly. Ved mistanke om en sprukket trommehinne, er en lege besøk vanligvis. En sprukket trommehinne oppstår når et hull utvikler seg i trommehinnen (trommehinnen) etter skade, infeksjon, innsetting av et fremmedlegeme, en plutselig endring i trykk eller en høy lyd. En sprukket trommehinne helbreder gjerne av seg selv, men behandlingen kan gjøre deg mer komfortabel og hindre smitte

Blødning fra øret - NHI

En sprukket trommehinne trenger ikke gi mye symptomer, men man kan oppleve smerter i øret, noe nedsatt hørsel og øresus. Av og til kan man se blod i øregangen. Trykkforskjeller er hovedårsaken til at trommehinna sprekker, men den kan også skades av alt fra bomullspinner, kvister, blyanter og sveisegnister som kommer seg inn i øret En sprukket trommehinne er en rift i trommehinnen. Disse tårene kan være forårsaket av hodeskade, høye lyder, rusk inne i øret og infeksjon. Symptomer på en sprukket trommehinne er smerter, drenering fra øret, høyt ringe, samt følelsen som rommet er spinning og kvalme Mellomørebetennelse går som regel over i løpet av et par dager. Hvis trommehinnen sprekker, eller den blir punktert hos en øre-nese-hals-lege, renner betennelsen (pusset) ut, og symptomene forsvinner ofte. Det betyr ikke noe for hørselen etterpå, om trommehinnen er sprukket av seg selv, eller om den er blitt punktert

Hva er de mest vanlige ruptured trommehinnen symptomer

1. Les om Myringoplastikk (operasjon av trommehinnen). Finn klinikker, priser og les anmeldelser. Tjenester innen Myringoplastikk (operasjon av trommehinnen) tilbys hos 5 klinikker. Priser fra kr 55 270 til 56 950. Ved hull på trommehinnen som ikke gror av seg selv kan operasjon av trommehinnen (myringoplastikk) være nødvendig. Kirurgen tetter da hullet i trommehinnen med en liten bit av en.
  2. Sprukket trommehinne, hull i trommehinnen, oppstår vanligvis som følge av en ørebetennelse, i forbindelse med en ytre skade, eller ved store trykkforskjeller mellom utsiden og innsiden av trommehinnen
  3. Hull i trommehinnen kan oppstå etter infeksjon i øret, skader eller etter behandling med ventilasjonsrør (dren). Operasjon kan lukke hull som ikke vil gro
  4. LES OGSÅ: Sprukket trommehinne. Årsak til sykdommen. Infeksjon med virus er vanligst, men den kan også forårsakes av bakterier i trommehinnen. TROMMEHINNEN: Illustrasjon av en frisk trommehinne. Virus og bakterier kan forårsake blemmer på trommehinnen. Tilstanden går over av seg selv

Jeg har sprukket trommehinnen, og lurer på hvor lang tid det tar før øret mitt funker som normalt igjen. Det er ekstremt ubehagelig å ikke høre noe på det ene øret og i tillegg gå rundt med en konstant følelse av å ha dotter i den andre øret. *arghhh* Jeg klarte kunststykket for 5 dager siden og begynner å bli utålmodig Jeg har et barn på 3 år som har ørebetennelse, men som er på bedringens vei. Vi var hos legen og fikk antibiotika i dag, siden betennelsen har vart i nesten en uke. For tre dager siden sprakk trommehinnen på det ene øret, og det jeg glemte å spørre legen om var dusjing. Altså, jeg har lest at de.

Hull i trommehinnen kan oppstå etter infeksjon i øret, skader eller etter behandling med ventilasjonsrør (dren). Hull som ikke vil gro kan lukkes ved en operasjon De viktigste årsakene til sprukket trommehinne er ørebetennelse i mellomøret (otitis media) eller traumer i øret eller hodet. Symptomer og tegn på perforert trommehinne inkluderer; øreverk, svimmelhet eller svimmelhet, hørselsendringer eller hørselstap, ringer i ørene (tinnitus), eller; væske eller blod som drenerer fra øret

Sprukket trommehinne HelseSmar

Sprukken trommehinne - Anonymforum - Skravle - Foreldreforu

Spørsmål: Terra-Cortril Polymyxin B (TCPB) øredråper blir ofte brukt til behandling av sekretorisk otitt, det vil si en media otitt hvor trommehinnen har perforert. Sprukket trommehinne står under kontraindikasjoner i felleskatalogen samt i pakningsvedlegget. En pasient har reagert på dette og legen blir i tvil om det er forsvarlig å fortsette med bruken av TCPB ved sprukket trommehinne. Ja, en halv tablett tilsvarer 10 mg, som er den vanlige doseringen for depresjon. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg ikke økt til 20 mg så lenge jeg merka bedring av 10. Noen mulige grunner til at legen vil ha deg opp til 20 mg: 1. Han har målt mengden medisin i blodet ditt på 10 mg og funnet at..

Sprukket trommehinne symptomer inkluderer hørselstap, drenering, smerte eller ubehag, høre lyder eller humming lyder, svimmelhet og kvalme. En sprukket trommehinne, også kjent som en trommehinne perforasjon eller en perforert trommehinne, kan være svært smertefullt, og en person som har disse symptomene bør oppsøke lege eller øre spesialist Jeg har blitt fortalt at øreverket går over da trommehinnensprekker. Men det er jo bare tullball. Trommehinnen min sprakk i går og det er da på langt nær over allikevel... Hvem pokker skulle trodd at det er så vondt å ha ørebetennelse Eventuelt tinnitus. Enkelte hører bobling eller knitring i øret ved forsøk på trykkutligning. Ved otoskopi ses retrahert trommehinne, forskjøvet lysrefleks, og landemerkene (hammerskaft og processus brevis) fremstår tydeligere enn vanlig. Gul eller grå, senere hvitlig, fortykket og matt trommehinne med markert radiær kartegning

sprukket blindtarm symptomer - digidexo

Lommelegen - Akutt mellomørebetennels

Operasjon av sprukket trommehinne. I noen tilfeller vil ØNH legen plastre sammen trommehinnen inntil den er grodd. Dersom hullet i trommehinnen derimot ikke gror av seg selv, vil det være nødvendig med operasjon for å tette hullet, såkalt myringoplastikk Anmeldelser av Sprukket Trommehinne Referanse. En pasient har reagert dette p legen blir tvil i om er.Mellom. bilde. Det kom blod ut av øret og det var veldig smertefull

trommehinnen - Store medisinske leksiko

sprukket. Ofte gjør dette at smertene blir bedre, fordi trykket bak trommehinnen blir mindre. Behandling: Smerter er hovedproblemet med denne tilstanden, og man bør gi smertestillende midler (f.eks paracetamol). Noe av årsaken til ørebetennelse er hevelse i slimhinnene forårsaket av et virus Hei! Jeg har vært forskjølet i ca to uker nå, og igår når jeg snøyt meg, så smalt det plutselig veldig i øret mitt og hørselen ble så godt som borte (sett bort i fra skikkelig pipelyder i et par timer etterpå). Noen timer senere smalt det inne i øret igjen, og plutselig var hørselen delvis tilbak.. Sprengt trommehinne høy lyd. En sprukket trommehinne er en rift i trommehinnen. Disse tårene kan være forårsaket av hodeskade, høye lyder, rusk inne i øret og infeksjon Hva som forårsaker sprukket trommehinne. De to viktigste årsakene som kan føre til ruptur av trommehinnen er infeksjoner og traumer. høye lyder, etc.. En sprukket.

Lommelegen - Sprukket trommehinne og fl

Operasjon av trommehinnen Aleri

Sprukket trommehinne gjør som oftes svært vondt. Jeg har sprukket den mange ganger. Det i kombinasjon med flere dren gjør at jeg har lett nedsatt hørsel i dag og bruker høreapparat. Jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert, men kan ikke tenke meg til at eventuelt én gang gir deg nedsatt hørsel Sprukket trommehinne At frøkna vår har høy smerteterskel har vi skjønt for lenge siden. Det er både på godt og vondt. Bra at hun ikke får så fort vondt, men ille at hun opplever smerte og at vi ikke skjønner det. Hun klager sjelden på vondt Øye og øre Ørebetennelse. Den vanligste formen for ørebetennelse hos barn er akutt mellomørebetennelse (akutt otitis media). En akutt mellomørebetennelse går som regel over av seg selv, 8 av 10 er bedre i løpet av et par dager uten behandling

Et barn kan også oppleve en sprukket trommehinne etter en veldig høy lyd, for eksempel en eksplosjon eller skudd, ifølge Mayo Clinic. I noen tilfeller kan en alvorlig hodeskade for eksempel et skallebrudd bidra til en sprukket trommehinne. Symptomer . Når en pjokk trommehinnen har sprukket, kan utflod, noen ganger inkludert blod, renne fra. Trinnene nedenfor skal veilede deg om hvordan du skal behandle en sprukket trommehinne. kjenne symptomene. Du vil vite at trommehinnen er berørt hvis du opplever sterke smerter i øret, erfaring nedsatt hørsel eller høre summende lyd, eller hvis blod eller væske kommer ut av øret. Hvis du opplever noen av disse, kan du ha en sprukket.

En sprukket trommehinne kan også være et resultat av en drastisk endring i lufttrykket, i likhet med hva folk opplever når de flyr på fly. Ved mistanke om en sprukket trommehinne, er en lege besøk vanligvis tilrådelig. Leger kan ofte avgjøre om en trommehinnen har sprukket ved å gjennomføre flere tester,. Det kan være pga ørebetennelse og sprukket trommehinne også, men da har man skikkelig vondt i øret i mange dager. Siste mulighet er at du har slått deg velig hardt i hodet. Det ville du i alle fall merket. 0. Siter; Del dette innlegget. Lenke til innlegg Del på andre sider. Blomsterfluen. Blomsterfluen - Trodde han hadde sprukket trommehinne. Moren fikk vite om Becketts kreftsykdom da hun ble oppringt av barnehagen 23. april i fjor. Hun ble bedt om å hente sønnen fordi han hadde feber

Video: sprukket trommhinne balanse - digidexo

reparere trommehinne - notmywar

Myter om ørebetennelse Alle barn får ørebetennelse. Her er foreldretipsene du trenger. FEBERSYKT BARN: Får barnet ditt akutt mellomørebetennelse, får det gjerne feber. Men du trenger ikke. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. Dette arbeidet har siden 2004 blitt videreført av spesialist i allmennmedisin Christian Anker Hos spedbarn finner en ofte ikke typisk ruborøs trommehinne eller andre lokaliserende symptomer, kun feber. I sjeldne tilfeller kan otitt i denne aldersgruppen debutere med septisk påvirkning. Hos noe eldre barn kan smertene vise seg ved irritabilitet og gråt, ved at barnet tar seg til ørene, eller ved at det utilpass dreier hodet fra side til side Titter du inn vinduene til naboer, for å se hva de holder på med

Noen med en sprukket trommehinne kan klage over svimmelhet. Øresus er et symptom på en sprukket trommehinne. Q-tips kan sprekke en trommehinnen hvis presset for langt inn. Trommehinnen, også kalt trommehinnen, er en tynn vev som beskytter mellomøret og er en del av høringsprosessen Vi på ung har ikke undersøkt deg og kan ikke vite helt hva som har skjedd med øret ditt. Vi kan derfor ikke gi deg et konkret råd hva du skal gjøre med flyturen. De aller fleste med ørebetennelse vil føle seg bedre i løpet av 3 uker. Er du i tvil bør du gå til lege før du flyr, men det er ikke farlig å fly med sprukket trommehinne

Hvordan identifisere en sprukket trommehinne Av og til, en liten tåre eller hull former i trommehinnen. Leger henviser til denne tilstanden som en sprukket trommehinne eller en perforert trommehinne. Infeksjon, trykkforandringer, skader eller høye lyder kan bidra til dannelsen av en sprukket t Sprukket trommehinne. Som en følge av volden fikk fornærmede en sprukket trommehinne, samt en hoven nese. I forbindelse med bevisvurderingen la retten avgjørende vekt på tiltaltes forklaring,.

Ørebetennelse (mellomørebetennelse) Alle kan få en ørebetennelse, men barn er spesielt utsatte. De fleste blir bedre etter et par dager, men noen trenger antibiotika Sprukket trommehinnen symptomer inkluderer hørselstap, drenering, . Ringing av øret er en av flere sprukket trommehinne symptomer. En sprukket trommehinne er ikke en uvanlig hendelse for verken barn eller voksne. Noen ganger folk med sprukket trommehinnene også utvikle svak hørselstap som følge av bruddet - Det er bare blod som presses ut mellom to flater. Alle har sett hvor stor en vanndråpe kan bli dersom den presses mellom to plastark, sier han. Får du sprengte blodkar i øyet gjentatte ganger, uten at det er noen åpenbar årsakssammenheng, bør du imidlertid søke hjelp hos en lege som sjekker den generelle helsen din trommehinne oversettelse i ordboken norsk bokmål - engelsk på Glosbe, online ordbok, gratis. Bla milions ord og uttrykk på alle språk

En perforert eller sprukket trommehinne kan føles som en vanlig ørebetennelse først med øret smerte og en følelse av øret fylde, men en hage utvalg øreverk er sjelden forbundet med blødninger fra øregangen. Når dette symptomet oppstår det er på tide å oppsøke lege raskt som langtidsbehandling av mellomørebetennelse med sprukket trommehinne. Advarsler og forsiktighetsregler. Rådfør deg med lege, apotek eller sykepleier før du bruker Terra-Cortril Polymyxin B. Vis forsiktighet ved bruk av Terra-Cortril Polymyxin B Ja, det under meg med hvilken aggresjon man omtaler et ufødt barns tilstedeværelse og spede forsøk på å leve. Særlig når det dreier seg om et voksent menneske som selv tok avgjørelsen om å ha sex, vel vitende om den tilstedeværende muligheten or å bli gravid. Skulle tro barnet hadde tvunget seg i..

Symptomene på en sprukket trommehinne En sprukket trommehinne er en rift eller hull i trommehinnen som oppstår fra en mellomøret infeksjon, barotraumas fra press, akustisk traumer fra høyt eksplosjoner eller lyder, hodeskade fra skader, eller fra fremmedlegemer punktering av trommehinne Lungebetennelse og sprukket trommehinne. Av AnonymBruker, Desember 7, 2019 i Kropp og helse. Anbefalte innlegg. AnonymBruker 6 991 228 13 169 208 AnonymBruker. Anonym; 6 991 228 13 169 208 Kjønn: Ikke viktig · #1. Skrevet Desember 7, 2019 Mandag fikk jeg påvist lungebetennelse og startet med antibiotika Kan en sprukket/sprengt trommehinne leges naturlig? At den ordner seg selv uten operasjon? MiEsperanza. Upassende innlegg? lampe Innlegg: 8628. 20.11.05 18:22. Del. Jess. Upassende innlegg? MiEsperanza Innlegg: 3897. 20.11.05 18:27. Del. Tar det lang tid? MiEsperanza. Upassende innlegg Sprukket trommehinne. En tråd i 'Helse og velvære' startet av Apekatter, 18 Jun 2019. Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp. Apekatter Elsker forumet. sønnen min på straks to år har sprukket trommehinne (tror jeg). Noen som har opplevd det og verv hva vi kan vente oss fremover Sprukket trommehinne Men psykologene bruker begrepene sosial fobi og sosial angst om. Noen angstbærere som gjennom terapi eller selvhjelp greier å . Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp. Angsten din er ikke umulig å gjøre noe med

sprukket trommehinne høy lyd - digidexo

Symptomer på en perforert trommehinne i en hund En perforert trommehinne i en hund er en smertefull og farlig tilstand. En trommehinnen perforerer, eller brudd, som følge av væskeansamling eller infeksjon i midtre og indre øret. Det kan føre til en mer alvorlig infeksjon, hørselstap og døvhet. Ve Sprukket trommehinne baby Sprukken trommehinne - NHI . Sprukken trommehinne Hull i trommehinnen oppstår vanligvis som følge av en ørebetennelse, i forbindelse med en ytre skade, eller ved store trykkforskjeller En sprukket trommehinne trenger ikke gi mye symptomer i seg selv, men man kan oppleve smerter i øret, en noe nedsatt hørsel, samt øresus hvis du tror det kan hjelpe deg bør du.

Hodeskade , En sprukket trommehinne kan være forårsaket av et brak i hodet. En hodeskade så enkelt som et fall eller en kul på hodet kan skape en ruptur. Et brudd forårsaket denne måten kan la barnet med ørene ringing , tap av noen hørsel og kanskje litt blod tap . Foreign Object Selv bomullspinner kan punktere en trommehinne En sprukket trommehinne kalles også perforert trommehinne av medisinske fagpersoner. For å virkelig forstå hva som forårsaker denne tilstanden, må du forstå funksjonen til trommehinnen (også kalt trommehinnen) og noe av det indre øreets fysiologi og anatomi Sprukket trommehinne bading Blandt småbarn har 2-prosent melkeallergi, men de fleste vokser det av . Hvis du reagerer på melk , bør du undersøke om du har melkeallergi eller. I tillegg er faste hvite oster naturlig laktosefrie, men det er ikke alle klar over, og .. Hvis en trommehinne sprekker vokser det tilbake av seg selv. Har vært forskjølet og har vondt i øret, plutselig fikk litt rare lyder i det ene øret, så kom det slags vann ut har fortsatt dette, Mens trommehinnen er sprukket vil man få nedsatt hørsel, og en litt rar følelse i øret

Blodig oppkast, hematemese, er et tegn på blødning i den øvre delen av fordøyelseskanalen. Dette kan komme fra munnen, svelget, spiserøret, magesekken eller tolvfingertarmen. Bakre neseblødning kan også føre til blodig oppkast. Små blodstriper i det som kastes opp er ofte uskyldig og kommer av små rifter som oppstår når man brekker seg TØFF JENTE: Ida Fladen ble nylig hentet til TV 2 og er nominert for til hele fem Gullrute-nominasjoner for jobben hun gjorde i «Prosjekt perfekt» for NRK. Men da hun hoppet fra 10 meter gikk det galt. Foto: Espen Solli/Se og Hør/Instragram Vis mer Tøffe Ida skadet seg i dette hoppe Ja, da er vi på den igjen. Denne gangen med sprukken trommehinne og blod fra øret. Nå syntes jeg den lille jenta mi har hatt nok vondt i ørene sine. Får vondt av lille prinsessa mi. Men Emma er ved godt mot. Hun smiler og smiler....hvor høy er smerteterskelen tenker jeg. Skal på legevakta n

ørebetennelde-sprukken trommehinne-legge inn dren. En tråd i 'Generelt' startet av gullungenmin, 15 Jan 2012. Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp. gullungenmin Forelsket i forumet. Hei :) Har en datter på snart 2 år. Hun har nå får 2 gang på 6 mnd sprukken trommehinne Borger Fagperson Revnet trommehinde. 17.09.2019. Hvad er en revnet trommehinde? En revne eller et hul i trommehinden, der er kommet på grund af en ydre skade, kalder man en trommehinderuptur på fagsprog.. Årsagen til revnen kan være en pludselig trykstigning som ved eksplosioner, eller fx dykning eller flyvning Les om Hørselstest. Finn klinikker, priser og les anmeldelser. Tjenester innen Hørselstest tilbys hos 28 klinikker (både private og offentlige). Priser fra kr 150 til 360. Hørselstest er ulike målinger som gjøres for å avgjøre om du eller ditt barn har nedsatt hørsel. Hørselstester kan både finne ut om man har nedsatt hørsel og å si noe om årsaken Yo, tidligere i dag fikk jeg plutselig helt latterlig vondt i hånden, i huden mellom pekefinger og tommelen( litt innpå hånden, ikke helt ytterst). Det kom en slags blåfarge og det gjorde som sagt latterlig vondt i 5-10 min og jeg kjenner det fortsatt, selv om det begynte for 6-7 timer siden. Had.. Sprukken trommehinne: Otodine (hund), Tris-NAC (hund) eller Before-X til daglig skylling Trommehinne inntakt: Otodine 2 ganger daglig eller Peptivet oto gel annen hver dag eller medisinske øredråper. Rens først med Otodine eller Tris-NAC Etter avheling og kontroll med normal cytologi brukes Otodine forebyggende 1-2 ganger ukentlig Sprukket trommehinne gjør voldsomt vondt ja, har opplevd det selv. Det skjer ikke av seg selv, uten at man merker det. (men dersom det skulle være at de har sprukket er det ikke farlig, de gror av seg selv) Men jeg hadde ei kvise i øregangen en gang, som klødde voldsomt, og blødde

• Dsh prüfung münchen.
  • Vaiana pynt.
  • Treinta mil en ingles.
  • Frauenbad heidelberg club.
  • Parajumper uten pels.
  • My teepee.
  • Thirteen film deutsch.
  • Barcelona region.
  • Flyter døde mennesker.
  • Er tønsberg norges eldste by.
  • Dalen hotel arkitekt.
  • Plantasjen lillestrøm åpningstider.
  • Scylla og karybdis.
  • Bryggerlosjen drammen.
  • Reparasjonslapper klær.
  • Sette på negler drammen.
  • Duftskjærsmin vekst.
  • Bergsøy fotball tabell.
  • Tegneseriehelt kryssord.
  • Carbon atom.
  • Techno party trier.
  • Bunkere i vestfold.
  • Kostenlos parken uni bielefeld.
  • Raske menn trondheim.
  • Rkbu øst.
  • Unfall heute.
  • Los locos addams serie.
  • Ikea pax stomme 100.
  • Man of steel streaming.
  • Ikea pax stomme 100.
  • Onboarding av nyansatte.
  • Fradrag for faglitteratur.
  • Hvordan fjerne selvbruning fra klær.
  • Periodiske system forklaring.
  • Telecharger ma reference de jena lee.
  • Ville vesten serie.
  • Rolls royce cars website.
  • Tenis radwańska transmisja.
  • Globber roller test.
  • Puerto rico fakta.
  • Herre gud ditt dyre navn og ære budskap.